В края на миналия месец, водеща новина в областта на киноиндустрията бе „изтичането“ онлайн на копие с високо качество на Непобедимите 3, филм, който не се предвиждаше да бъде пуснат преди 15 август, три седмици по-късно. Само за първите 24 часа, филма е бил свален над 189,000 пъти.
Това неправомерно изтичане на филма предизвика дебати относно етиката и последиците от пиратството върху пред-официалното представяне (pre-release) на дадена творба. Преобладават настроенията срещу такива предпремиери, докато мненията за практическото им значение са далеч по-поляризирани.
Според проучване, проведено преди месец, предварителното изтичане на дадено заглавие се отразява негативно на неговия бокс-офис с 19.1%. Макар и проучването да е до някъде ограничено, тъй като взема предвид само бокс-офис приходите, но не и произтичащите от лицензиране, продажба на DVD и др., то ясно показва отрицателния ефект от пускането на филми онлайн преди да са излезли по кината.
Разбира се, не само филмите страдат от тези неправомерни публикувания. Този тип пиратство може да се отрази върху всяко креативно произведение, което има времеви промеждутък между завършването и официалното оповестяване – книги, музика, произведения на изкуството и т.н. В музикалната индустрия са известни не един и два случая, когато лицата, отговорни за предварителното изтичане на албум или песен, са били привличани като обвиняеми по криминално престъпление.
Във времена, когато за пиратството има малко последствия, пиратството на пред-официални копия на творби е забележимо изключение, при което наказателните действия са вече практика. Най-вероятно, именно поради страх от такива действия, пускането на пиратското копие се е забавило. Ако лицата, пуснали предварително Непобедимите 3 онлайн, бъдат установени, най-вероятно ще им бъдат предявени наказателни санкции. Последствия би могло да има за всеки, който по някакъв начин е допринесъл за изтичането, макар и да е необходимо да минат месеци или дори години преди да се стигне до съдебно решение.
Защо изтичането на pre-release копието и пиратството се третират толкова серизно? Не все творец, произведение или изтичане са еднакви. Как пиратството се отразява на едно произведение е сложно уравнение с много променливи. Ефектът върху индийския филм е различен от този върху „блокбъстъра“, изтичането на непълната версия със сигурност е различно от пускането на целия филм и то с високо качество.
Освен чисто практическите щети, които нанася неправомерното изтичане, съществува и елемент на етичност. Кога и как една творба да бъде представена, е един от малкото останали елементи, които все още са под контрола на творците. Пиратството е реалност, но с основание създателите на дадено произведение очакват да могат да определят кога нещо ще стане обществено достояние и как ще изглежда, когато това се случи.
Надежда Драгомирова
По материали на Plagiarism Today