Концертите и изпълненията на живо са един от основните начини за припечелване на пари от музика. По статистика на http://www.emarketer.com, официалните приходи от продажби на билети в световен мащаб за 2011 година са 12,1 милиарда щатски долара, на трето място след продажбата на физически носители (19,9 млрд. щ.д.) и дигитално разпространение (14,8 млрд.щ.д.). В България обаче много от концертите не са официално регламентирани, което важи в най-голяма степен за множество малки музикални групи и индивидуални изпълнители, за които свиренето на живо остава най-доходоносната музикална дейност.
За разлика от продажбите на музика онлайн и на материални носител, концертната дейност генерира приходи, гарантирайки забавление за слушателите от по-различен характер. Продуктът не е копие от звукозапис, а уникално, ново изпълнение в реално време. Привържениците на една група или музикален стил могат да се доближат максимално до своите любимци, да станат свидетели на живо на всеотдайността им в изпълнението на песните, на уменията им да забавляват и общуват с публиката, а и да си прекарат времето заедно в компания.
Концертите са и мястото, където изпълнителите могат да продават свои сувенири – тениски, значки и др., както и музика – дискове, даунлоуд карти и др.
При концертите най-голямо възнаграждение получават изпълнителите, които сключват договор за конкретно възнаграждение за всеки концерт директно с организаторите.
Продуцентът на по-ранни записи на дадени песни не може да претендира за права над живото изпълнение, тъй като макар и звучаща по същия начин, песента се изпълнява на ново и това вече не е продуцираният от него запис, а напротив, ново и отделно изпълнение.
Авторът от своя страна трябва да е дал разрешението си за изпълнението на песента и да получи възнаграждение. По правило това разрешение се дава, когато авторът сключи договор с Музикаутор и му делегира правото да получи възнаграждение от всички живи изпълнения на регистрираните му песни и да му ги предостави, срещу процент отчисление.
Ако концертът бъде заснет, авторите и изпълнителите могат да позволят неговото пряко предаване по телевизия и други медии, препредаването му, както и записа и бъдещо излъчване, за което отново да получат възнаграждение.
Дружеството Музикаутор, като Организация за колективно управление на права, е задължено да следи българската сцена, да сключи договор с организатора на събитието и да вземе дължимите средства и да ги разпредели на авторите. За да стане това по-лесно и сигурно, към авторите се апелира да уведомят Музикаутор още преди концерта, за да може то по-лесно да администрира осигуряването на възнаграждението от конкретния концерт за конкретния автор.
Авторите обаче често са ощетени от живите изпълнения, тъй като въпреки усилията си, Музикаутор все още няма подписан договор с всички търговски обекти (заведенията, търговски центрове, хотели и др.), в които свирят на живо поп и рок изпълнители. Така, въпреки че се свири тяхна музика, това изпълнение не бива регистрирано и авторите не получават възнаграждения за него.
Когато изпълнители и организатори редовно не плащат възнаграждения на авторите, те са в правото си да забранят да се пеят техните песни на конкретно събитие.
Нездрава практика е и изпълнителите да подписват като условие за участие на самото събитие, декларация, с която заявяват, че „авторските права са уредени”, притиснати от организаторите на събитието, на което ще свирят. Тези декларации невинаги са истинни, тъй като изпълнителите не притежават такива правомощия по отношение на авторските права, освен когато те са и автори на произведенията.
Възнаграждения за авторите и изпълнителите се дължат, дори когато събитието не е с платен вход за слушателите, например концерти, организирани от общини, музикални фестове, предизборни кампании , благотворителни концерти и др. В тези случай общините, партиите и неправителствените организации, които са организатори на тези събития трябва да изплатят на Музикаутор възнаграждения за авторите.
Важно! Ако ваши песни ще се свирят на дадено събитие, и сте ги регистрирали в Музикаутор, съобщете им, за да могат те по-лесно да организират вземането на възнаграждения.
АВТОР: Радо Михов