Да се реализират значителни печалби в силно конкурентните творчески индустрии, където притежаването на авторски права е от основно значение, е наистина трудно. Възвръщаемостта на инвестираните финансови средства, творчески усилия и идеи на авторите не са нито “гарантирани”, нито дори типични за сектора. Според някои коментатори съществува все пак разграничение между силно зависимите от интелектуалната сонственост „конкурентни“ пазари на смартфони, приложения и т.н., на които Apple устойчиво получава над средните приходи поради високите цени, на които продава продуктите си, и “монополистичните” пазари, които позволяват на някои създатели на комиксови герои да имат положителна икономическа печалба.
Но дали това не е изкуствено разделяне без да има реална разлика? Ако авторското право, търговските марки и патентите на Apple позволяват на гиганта да има над средната за пазара печалба, защо това да не важи и за авторските права на създателите на комикси? И в двата сектора, правата на интелектуална собственост дават възможност на иноваторите да правят рискови, дългосрочни инвестиции на финансов и човешки капитал с надеждата, че потенциалните потребители ще сметнат, че тези инвестиции в иновации, качествени брандове и оригинално изразяване съществено отличават техните продукти, услуги, творби или герои.
Ако усилията, положени за създаване и популяризиране на образите на супер герои и феи с невероятни способности наистина предлагаха “гарантирана възвръщаемост”, никоя трета страна не би лицензирала права за използването на комиксови герои, които вече са били популяризирани. Самият факт, че компании като Marvel лицензират правата за създаване на игри, филми и играчки, базирани на герои на компанията е достатъчен да покаже, че авторските права за комикси не са „монополи“, които водят до сигурна възвръщаемост на направените инвестиции.
Надежда Драгомирова
По материли на чуждестранни медии