Copyrights.bg представя трета част от доклад с резултатите от Национално изследване „Картографиране на творческите индустрии в България“. Днес разглеждаме Авторските и сродните им права – основа на творческите индустрии
Автори:
Доц. д-р Иван Чалъков
Гл. ас. Донка Кескинова
катедра “Приложна и институционална социология”,
ПУ “Паисий Хилендарски”
Дял на оригиналните продукти и услуги
Ивестиции в нови продукти и услуги
Творческите индустрии са изключително иновативен сектор на икономиката – повече от половината от фирмите инвестирата значителна част от печалбата за създаването на нови продукти и услуги. Водят секторите фотография и софуер, като при първия това очевидно е стратегия за справяне със икономическите затруднения свързани с прехода към дигитални технологии.
Нематериални активи и приходи от тях
Творческия сектор се характеризира с висок дял на нематериалните активи – авторски и сродни на тях права, патенти, търговски марки и други. Най-голям дял фирми притежаващи значими нематериални активи има в секторите софтуер, рекламната дейност, музика театър и опера, книгоиздаване и печат.
Приходи от авторски права и друга интелектуална собственост
Делът на фирмите, притежаващи интелектуална собственост и други нематериални активи е по-малък от тези, които са успели да получат приходи от тях.
Това е косвено свидетелство за съществуващите проблеми в областта на защитата на авторските права и другите форми на интелектуална собственост в страната, както и за необходимостта от развитие на специфични умения в управлението на нематериалните активи.
Въпреки трудностите, в България постепенно възниква пазар на интелектуална собственост – почти ¼ от фирмите са инвестирали в закупуване на нейни продукти. Със стойности над средните се открояват се три сектора – радио и телевизия, софтуер и производство на кино и видеофилми, и в по-малка степен сектор архитектура.
Пиратството на интелетуална собственост
Косвен индикатор за сериозните проблеми при защиата на авторските права и другите форми на интелектуална собственост е липсата на сериозни затруднения в работата на фирмите, които не притежават авторски права, лицензи и други форми на интелектуална собственост върху ползваните от тях продукти и услуги. Това е създало проблеми в бизнес отношения при едва 12% от фирмите.