Драматични, музикално-драматични, пантомимични, хореографски и други.
Драматични произведения
Театрални постановки или произведения, които са поставят на сцена. По отношение на жанра най- популярни са комедия, трагикомедия, драма, мелодрама, трагедия.
Музикално-драматични произведения
Произведенията са предназначени за представяне на сцена с два характерни елемента – музикална и театрална част. Разграничават се опера, оперета, опера-балет и мюзикъл.
Пантомимични произведения
Театрална постановка с основни изразни средства жестове и мимики с или без музика.
Хореографски произведения
Съществена характеристика на тези произведения е хореографията или съставянето на танцови композиции. Различават се класически и модерен балет.
Притежателите на права при сценичните произведения могат да се разделят на две групи
- притежатели на авторско право;
- притежатели на сродни права
Притежатели на авторско право са:
- право на либретиста;
- право на композитора на музиката (когато сценичното произведение е и музикално)
Икономически права на либретиста и композитора:
- възпроизвеждане и разпространение на произведението;
- публично представяне на произведението;
- преработка на произведението
Авторите на сценични произведения имат право на възнаграждение за всеки вид използване на произведението, както и за всяко поредно използване.
Икономически права на режисьора и изпълнителя/ите са аналогични с тези на музикалните произведения.
Театри в България
- НАРОДЕН ТЕАТЪР „ИВАН ВАЗОВ”
- Театър “Българска армия”
- МЛАДЕЖКИ ТЕАТЪР „НИКОЛАЙ БИНЕВ”
- САТИРИЧЕН ТЕАТЪР „АЛЕКО КОНСТАНТИНОВ
- ТЕАТЪР 199 „ВАЛЕНТИН СТОЙЧЕВ“
- ТЕАТЪР „СОФИЯ”
- МАЛЪК ГРАДСКИ ТЕАТЪР „ЗАД КАНАЛА”
- ТЕАТРАЛНА РАБОТИЛНИЦА „СФУМАТО”
- СОФИЙСКА НАЦИОНАЛНА ОПЕРА И БАЛЕТ
- ДЪРЖАВЕН МУЗИКАЛЕН ТЕАТЪР, ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР – Благоевград
- ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР „СТОЯН БЪЧВАРОВ” – Варна
- МУЗИКАЛНО-ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР „КОНСТАНТИН КИСИМОВ” – В.Търново
- ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР „РАЧО СТОЯНОВ” – Габрово, ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР „ЙОРДАН ЙОВКОВ” – Добрич
- ДРАМАТИЧНО-КУКЛЕН ТЕАТЪР ”ДИМИТЪР ДИМОВ” СЪС СЦЕНА „КАДРИЕ ЛЯТИФОВА“- Кърджали
- ОБЩИНСКИ ТЕАТЪР – Кюстендил
- ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР – Ловеч
- ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР “ДРАГОМИР АСЕНОВ” – Монтана
- ДРАМАТИЧНО – КУКЛЕН ТЕАТЪР, “КОНСТАНТИН ВЕЛИЧКОВ” – Пазарджик
- ОБЩИНСКИ ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР “БОЯН ДАНОВСКИ” – Перник
- ДРАМАТИЧНО-КУКЛЕН ТЕАТЪР “ИВАН РАДОЕВ”- Плевен
- ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР “Н. О. МАСАЛИТИНОВ” – Пловдив
- ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР – Разград
- ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР “САВА ОГНЯНОВ”- Русе
- ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР “СТЕФАН КИРОВ”- Сливен
- ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР “ГЕО МИЛЕВ”- Стара Загора
- ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР – Търговище
- ДРАМАТИЧНО-КУКЛЕН ТЕАТЪР “ИВАН ДИМОВ”- Хасково
- ДРАМАТИЧНО-КУКЛЕН ТЕАТЪР “ВАСИЛ ДРУМЕВ” – Шумен
- ДРАМАТИЧЕН ТЕАТЪР “НЕВЕНА КОКАНОВА” – Ямбол, ТЕАТЪР „Ателие 313“
- ТЕАТЪР „Ако“
- ТЕАТЪР „Искри и сезони“
- ТЕАТЪР ММ
- СТОЛИЧЕН КУКЛЕН ТЕАТЪР
- КУКЛЕН ТЕАТЪР – Варна, КУКЛЕН ТЕАТЪР “Дора Габе”- Добрич
- КУКЛЕН ТЕАТЪР – Пловдив
- КУКЛЕН ТЕАТЪР – Русе
- КУКЛЕН ТЕАТЪР – Стара Загора
- КУКЛЕН ТЕАТЪР – Търговище
[xa_acc style=“xa-style1″ ][xa_slide title=“Колективно управление на права върху драматични произведения“ icon=“check“]
Колективното управление на права върху драматични произведения е най- типичния пример за един тип частично колективно управление, а именно представителството.
Тази форма е първоначално развита от френското дружество SAСD. Авторите са информирали сдружението и чрез него театрите за тарифите на възнагражденията, на базата на която те са били готови да водят преговори за използване на техните драматични или драматико – музикални произведения. След това, следвайки тези общи договорни условия, са били сключвани отделни договори и генералното представителство на SACD е събирало и разпределяло възнагражденията на базата на специфичните договори.
Общите договори се сключват от сдружението и организациите, които представляват театрите. Договорите включват основната сума на възнагражденията. Отделните договори се сключват във всеки театър за всяко произведения, като се спазват минималните условия на приложимият договор с възможно най- добри условия. Представителите на SACD редовно наблюдават театралните произведения в тази част на страната, за която отговарят и събират възнагражденията, които незабавно се изплащат на авторите.
Организацията удържа от възнаграждението установената комисионна, която е 8-10 на сто.
SACD управлява права върху произведения, които се предават по радиото и телевизията, както и правата върху аудио-визуални произведения.
Много по-проста е системата при сключване на договори с аматьорски театри. Тук разходите от индивидуалното упражняване на права ще бъдат основателно по- високи. По тази причина авторите са поканени да прехвърлят на организация с някои ограничения и при определени условия- правото на съответната организация да разрешава изпълнението в рамките на генералния договор сключен от Федерацията на аматьорските театри. Много от авторите предпочитат тази опростена система.
[/xa_slide][/xa_acc]